دانلود جزوه علوم تجربی پایه هشتم
| |
وب : | |
پیام : | |
2+2=: | |
(Refresh) |
با عرض سلام به به شما دوستداران علوم به دلیل مسدود بودن بلاگفا نسخه دو گروه آموزشی علوم منطقه مهردشت امروز در لوکس بلاگ ساخته شد امیدوارم توانسته باشیم نظر شما را جلب نماییم به محض باز شدن بلاگفا از نسخه یک وبلاگ استفاده می نماییم.
نسخه یک:Www.olomtajrebi.blogfa.com
روش اول:
مقداری الکل را به مخلوط این دو بیفزایید. الکل به این دلیل که دارای عامل هیدروکربنی ناقطبی است، شکر را که آن هم عامل هیدروکربنی دارد، در خود حل میکند. ولی نمک که مادهای یونی است در آن حل نمیشود. به این ترتیب با یک صافی میتوان بلورهای نمک را جدا نمود. پس از مدتی هم الکل تبخیر میشود و دوباره بلورهای شکر به دست میآیند.
روش دوم:
روش تبلور است که بر اساس آن، هر ماده به دور هستهای از جنس خودش متبلور میشود. برای جدا کردن شکر و نمک با این روش، مخلوط نمک و شکر را پس از انحلال در آب، گرم کنید و به صورت محلول اشباع درآورید. همزمان دو نخ در محلول آویزان کنید که به یکی از نخها تکهای سنگ نمک و به نخ دیگر تکهای نبات بسته شده باشد. پس از مدتی، هر ماده به دور بلور همجنس خود جمع و متبلور میشود.
روش سوم:
شکر یک ترکیب مولکولی و نمک یک ترکیب یونی است و در آب حل می شوند .مي توانيد مخلوط را در آب حل كنيد و آن را از ستونهاي تبادلگر يونی که قادرند كاتيون ها و آنيون های موجود در آب را از آن جدا کنند، عبور دهيد. در مسير تبادلگر يونی، يونهای مثبت Na و يونهای منفی Cl از آب جدا می شود و شما در آن سو فقط محلول آب و شکر داريد و جدا كردن شکر از آب هم كار سختی نيست. جدا كردن يونهای کلر و سديم هم با بازگردانی ستون تبادلگر اتفاق می افتد.
روش چهارم:
به علت تفاوت در وزن مولکولي شکر و نمک، ميتوان از سانتريفيوژ، که بر اساس تفاوت در وزن مولکولي مواد را از هم جدا ميکند، استفاده کرد.
روش پنجم:
به علت تفاوت در اندازه ي بلورهاي نمک و شکر، ميتوان از صافي هايي با اندازه ي روزنه هاي بسيار ريز نيز استفاده کرد البته به شرطي که اندازه ي بلور بزرگتر را بدانيم.
روش ششم:
شکر و نمک را جلوی يک تعداد ی مورچه یا زنبور می ريزيم. آنها شکر را می برند و نمک برایمان باقی می ماند.
هر صدایی تنها هنگامی شنیده می شود که موج صدای آن به گوش برسد.
گوش انسان برای شنیدن صداهای گوناگون به ترتیب زیر کار خود را انجام می دهد:
۱ – لاله گوش موج های صداها رامی گیرد و به مجرای شنوایی می فرستدد.
۲ – موج های صداها از راه مجرای شنوایی به پرده صماخ می رسد و آن را می لرزاند.
۳ – لرزش پرده صماخ استخوان های کوچک واقع در بخش گوش میانی را به لرزش
درمی آورد.
۴ – لرزش استخوان های بخش میانی گوش مایع بخش حلزونی شکل گوش را به حرکت
درمی آورد.
۵ – با حرکت مایع بخش حلزونی شکل گوش پیامی به وسیله عصب شنوایی به مغز می رسد که موجب شنیدن صدا می گردد.
باید دانست که همه این کار بسیار تند انجام می گیرد، بطوری که همینکه صدا به لاله گوش
برسد، مغز خبر دریافت آن را به انسان می دهد.
فصل 8 ( تولید مثل در جانداران )
جدول1 (صفحه 53)
تولید مثل |
رشد |
حرکت |
تغذیه |
ویژگی |
ازدیاد نسل وتنوع موجودات |
بزرگ شدن تعدادوابعاد سلول |
تهیه غذا و-مکان زندگی |
فراهم کردن ماده وانرژی |
نقش |
فعالیت (صفحه 62)
مخمر نوعی قارج تکسلولی بوده که در شرایط مناسب به وسیله ی جوانه زدن زیاد می شود .
گفت وگو کنید :در هر دو روش هسته دو برابر شده مواد سیتو پلاسم نیز دو برابر می شود در جوانه زدن سلول جدید کوچک بوده ولی در دو نیم شدن سلول ها با هم برابرند.
فعالیت (صفحه 62)
نانی را به چهار قسمت مختلف تقسیم کرده یکی را در یخچال دیگری را در جلوی نور سومی را در داخل کمد چهارمی را در کنار حمام قرار می دهیم نانی که در حمام باشد زودتر کپک می زند -عامل گرما – رطوبت – تاریکی وجود دارد و بر عکس نانی که در جلوی نور باشد دیر تر کپک می زند.
گفت و گو کنید (صفحه 64)
تولید مثل غیر جنسی هاگ زایی چون با تولید زیاد ی هاگ همراه است در زمان کم تکثیر زیاد است.
هیدر با جوانه زدن – بعضی از شقایق دریایی با قطعه قطعه شدن – تک سلولی ها با دو نیم شدن زیاد می شوند
فعالیت (صفحه 65)
با قلمه زدن ساقه، برگ، پیوند زدن، خوابانیدن جدا کردن، قطعه قطعه کردن می توانند گیاهان را تکثیر کنند.
گفت و گو کنید (صفحه 66)
برای آن که تعداد کوروموزم ثابت بماند تقسیم میتوز نمی تواند این امر ر ا محیا کند با تقسیم میوز چون در گامت تعداد کروموزم نصف می شود با تر کیب شدن گامت ها تعداد کروموزوم ثابت خواهد ماند.
فعالیت (صفحه 66)
در مرحله اول برای تشکیل گامت ها تقسیم میوز صورت گرفته وتعداد کروموزم کاهش می یا بد در مرحله ی رشد تقسیم میتوز صورت می گیرد.
گفت و گو کنید (صفحه 67)
گامت ماده بزرگتر دارای اندوخته غذایی است بی حرکت می باشد اما گامت نر دارای حرکت، کوچک تر- ،تعداد بیشتر -عمر کمتر می باشد.
فعالیت (صفحه 67)
الف) ماهی ها ودوزیستان گامت ها را در آب رها می شوند ولقاح خارجی است . در دو زیستان وپرندگان وپستانداران لقاح داخلی است.
ب) پرندگان وپستانداران از زاده هایشان مراقبت می کنند ولی مراقبت پستانداران کامل تر است
پ) چون امکان لقاح کم می شود هم از نظر دمایی –- امکان زنده ماندن در درون بدن بیشتر است از نظر دما –غذا – حفاظت کامل می شود.
فعالیت (صفحه 68)
در دو قلوی همسان سلول تخم یکی می باشد که در مراحل اولیه جنینی به دو قسمت شده وجداگانه دو موجود با ژنتیک مشابه رشد می کنند در دو قلوی غیر همسان لقاح توسط دو گامت نر ودو گامت ماده صورت گرفته در نتیجه خصوصیات ژنتیکی متفاوتی خواهند داشت.
فعالیت (صفحه 69)
کاسبرگ سبز رنگ ومحافظ گلبرگ می باشد . گلبرگ ها معمولا رنگی به تعداد بیشتر در داخل کاسبرگ قرار دارد.
دانه گرده ی گیاهان متفاوت هستند دانه گرده در سرپرچم به نام بساک قرار دارد.
گرده دارای دو غشاء دو هسته یکی رویشی ویکی زایشی ودو سیتوپلاسم می باشد.
* مادگی هم در گیاهان متفاوت ودر بعضی دارای خانه هایی می باشد در داخل آن سلول هایی از جمله تخمک که گامت ماده است قرار دارد.
گفت و گو کنید (صفحه 70)
در تولید مثل جنسی علاوه بر افزایش تعداد تنوع ژنتیکی بوجود می اید بنابراین در مقابل عوامل مختلف سازگاری بیشتری خواهند داشت.
گرده افشانی گاهی بوسیله باد صورت می گیرد ولی حشرات کمک زیادی به گرده افشلنی می کنند بدن آن ها دارای کرک می باشند که گرده را جابجا می کنند.
منبع:
http://oloom-nr-g.blogfa.com/
نام فایل:آموزش جامع علوم هشتم | ||
مخلوط و جداسازی آن ها | فصل اول | مشاهده |
تغییرات شیمیایی | فصل دوم | مشاهده |
از درون اتم چه خبر | فصل سوم | مشاهده |
تنظیم عصبی | فصل چهارم | مشاهده |
حواس | فصل پنجم(حواس) | مشاهده |
حواس | فصل پنجم(حرکت) | مشاهده |
هورمون | فصل ششم | مشاهده |
الفبای زیست فناوری | هفتم | مشاهده |
تولید مثل | هشتم | مشاهده |
بار الکتریکی | فصل نهم | مشاهده |
جریان الکتریکی | فصل نهم | مشاهده |
مغناطیس | فصل دهم | مشاهده |
کانی ها | فصل یازدهم | مشاهده |
سنگ ها | فصل دوازدهم | مشاهده |
هوازدگی | فصل سیزدهم | مشاهده |
نور | فصل چهاردهم | مشاهده |
موج | فصل پانزدهم | مشاهده |
این نرم افزار با امکانات فوق العاده خود دانش آموز یا به زبان بهتر دانش پژوه را قادر می سازد تا تقریبا تمامی آزمایش های فیزیک از مباحث نور ، انرژی ، حرکت ، موج ، الکتریسیته و …. را با دقتی فوق العاده انجام دهد. جذابیت این نرم افزار آنجا خود را نشان می دهد که دانش پژوه را قادر می سازد کمیت های مختلفی را در زمانی که آزمایش در حال انجام است اندازه گیری نماید. نرم افزار Crocodile Physics 605 را می توان برای هر دانش آموز با هر نوع علاقه توصیه کرد.
رمز فايل زيپ شده www.avang.org
منبع: avang.org
برای انتخاب یک دستگاه تصفیه آب مناسب ، ابتدا باید اطلاعات کاملی در باره مراحل و فیلترهای آن کسب کنید. نحوه عملکرد فیلترها را بدانید و متناسب با نیاز خود ، دستگاه مناسب را انتخاب نمایید. با مطالعه این مقاله، اطلاعات دقیقی در باره نحوه عملکرد دستگاه های تصفیه آب خانگی کسب خواهید کرد.
مرحله اول: فیلتر الیافی 5 میکرون
این فیلتر از الیاف مصنوعی پلی پروپیلن ساخته شده است. این الیاف فشرده شده اند و لابه لای آنها منافذی به قطر حداکثر 5 میکرون وجود دارد. با عبور آب از این فیلتر، ذرات معلق بزرگتر از 5 میکرون از آب حذف می شوند. گل و لای ، شن وماسه ، زنگ لوله ها و ذرات ناشی از پوسیدگی لوله ها در این مرحله از آب حذف شده و آب زلال و شفاف می شود.
مرحله دوم: فیلتر کربن فعال
در دستگاه های تصفیه آب خانگی ، فیلتر زغالی یا کربن فعال که در مرحله دوم قرار دارد، دارای خاصیت جذب سطحی است و قادر است کلر، گازهای شیمیایی محلول در آب ، مواد شیمیایی آلی ، تری هالومتان ها (محصول فرعی کلرزنی) ، آفت کش ها ، بو و طعم نامطبوع آب را حذف کند.
شاید بتوان گفت وظیفه اصلی این فیلتر همان حذف کلر باقیمانده از آب می باشد، چرا که کلر علاوه بر مضراتی که برای سلامتی انسان دارد، می تواند به فیلتر اصلی ( ممبران RO ) نیز آسیب بزند.
مرحله سوم: فیلتر الیافی 1 میکرون
جنس و نحوه عملکرد این فیلتر دقیقا مشابه فیلتر مرحله اول است. با این تفاوت که در این مرحله دقتتصفیه آب به یک میکرون می رسد. لذا ذرات معلق و آلاینده های شناور در آب که در مرحله اول از آب حذف نشده اند، در این مرحله از آب حذف می شوند و آب کاملا زلال و شفاف می شود
مرحله چهارم: فیلتر اسمز معکوس RO
این فیلتر ، در واقع فیلتر اصلی دستگاه آب تصفیه کن است. فیلتر اسمز معکوس، از چندين لايه غشاء نيمه تراوا كه به دور يك لوله مركزي پيچيده شده اند تشكيل شده است.
چون ناخالصي های محلول در آب، قادر به عبور از غشاء نيستند از اين رو در يك طرف غشاء آب تقريبا خالص وجود خواهد داشت كه راهي لوله مركزي شده و به سمت خروجي آب تصفيه شده هدايت مي شود. در طرف ديگر لايه هاي غشاء، آب تغليظ شده از ناخالصي ها وجود خواهد داشت كه به سمت مجراي فاضلاب هدايت مي شود.
روش اسمز معكوس مي تواند املاح آب را 90 تا 98 درصد كاهش دهد. نیترات، آرسنیک، سرب ، جیوه و سایر ناخالصی های محلول در آب و وفلزات سنگین مضر در آب در این مرحله از آب حذف می شوند. سختی مضر آب که باعث رسوب گذاری در کتری و چای ساز و ... می شود حذف شده و آب سنگین به آب سبک و گوارا تبدیل می شود.
مرحله پنجم: فیلتر کربن نهایی
مرحله آخر ، فیلتر کربن نهایی است.این فیلتر نیز درست مثل فیتر مرحله دوم از جنس کربن است. دانه های کربن موجود در این فیلتر بو و طعم نامطبوع آب را که ممکن است در اثر ماندگی آب در تانک ذخیره به وجود آمده باشد حذف می کنند.
برای دیدن انیمیشن ها از نرم افزار flash player استفاده کنید
شیمی:
فیلم ها و انیمیشن های فصل 1 علوم هشتم:
فیلم ها و انیمیشن های فصل 2 علوم هشتم:
فیلم ها و انیمیشن های فصل 3 علوم هشتم:
زیست شناسی:
فیلم ها وانیمیشن های فصل 4 علوم هشتم:
فیلم ها وانیمیشن های فصل 5 علوم هشتم:
فیلم ها وانیمیشن های فصل 6 علوم هشتم:
فیلم ها وانیمیشن های فصل 7 علوم هشتم:
فیلم ها وانیمیشن های فصل 8 علوم هشتم:
عنوان: دانلود نمونه سوالات علوم هشتم از کل کتاب
فرمت: pdf
حجم:3.1 مگا بایت
رایگان
برای دانلود نمونه سوالات علوم هشتم از کل کتاب کلیک کنید.
کتاب علوم تجربی پایه نهم متوسطه |
|
درس 1 - مواد و نقش آنها در زندگی (15/02/94) | |
درس 2 - رفتار اتم ها با یکدیگر (15/02/94) | |
درس 3 - به دنبال محیطی بهتر برای زندگی (05/12/93) |
|
درس 4- زمین ساخت ورقه ای (15/02/94) | |
درس 5 - آثاري از گذشته زمين (16/12/93) | |
درس 6- نگاهی به فضا (15/02/94) | |
درس 7- نیرو (16/12/93) | |
درس 8- حرکت چیست (05/12/93) | |
درس 9- فشار و آثار آن (15/02/94) | |
درس 10- ماشین ها (25/01/94) | |
درس 11 - گوناگوني جانداران (25/01/94) | |
درس 12- دنیای گیاهان (05/12/93) | |
درس 13- جانوران بي مهره (05/12/93) | |
درس 14- مهرداران (15/02/94) | |
درس 15- با هم زیستن (16/12/93) |
برای دیدن انیمیشن ها کمی صبر کنید تا بار گزاری شود.
نمونه |
دانلود |
حجم |
1- عملکرد دستگاه گلژی |
29kb |
|
2- عملکرد قلب |
70kb |
|
77kb |
||
4- کپسول بومن |
207 |
|
5- تولید پلی پپتید |
15kb |
|
6- ساختار سلول |
627kb |
|
7- انتقال مواد از غشاء |
735 |
|
8- تشکیل تری گلیسرید |
کلیک کنید |
51kb |
9- عملکرد دستگاه گلژی |
306kb |
|
10- هم یوغی باکتری |
651kb |
|
11- عملکرد نورون |
357kb |
|
12- باکتری |
32kb |
|
13- عملکرد دریچه های لانه کبوتری در سیاهرگ ها |
12kb |
|
14- سلول عصبی |
25kb |
|
15- تشریح قورباغه |
28kb |
|
16- پوست |
139kb |
|
17- ساختار برگ |
37kb |
|
18- انقباض قلب |
45kb |
|
19- چشم های دوربین و نزدیک بین |
18kb |
|
20- روزنه هوایی 1 |
15kb |
|
21-روزنه هوایی 2 |
18kb |
|
22- برش عرضی برگ |
29kb |
|
23- شناسایی بخش های برگ |
70kb |
|
24- بخش های میکروسکوپ |
88kb |
|
26- کلروپلاست |
165kb |
|
27- گرفتگی رگ و درمان آن |
69kb |
|
28- عملکرد ماهیچه |
20kb |
|
29- واکنش سنتز آبدهی |
18kb |
|
30- بخش های بدن انسان |
124kb |
|
31- آنزیم ها |
41kb |
|
32- تورژسانس |
19kb |
|
33- عملکرد آنزیم |
71kb |
|
34- انقباض ماهیچه1 |
88kb |
|
35- تعادل اسید و باز در کلیه |
17kb |
|
36- الکتروکاردیوگرافی |
86kb |
|
37- دستگاه گردش خون |
90kb |
|
38- انقباض ماهیچه2 |
116kb |
|
39- بخش های قلب |
31kb
|
نمونه سوال چهارگزینه ای علوم تجربی هفتم تا پایان فصل 9
1- شدت جاذبه در ماه تقریباً 7/1 است. اگر در سطح ماه وزن یک جسم 1/5 نیوتون باشد وزن آن در سطح زمین ....... خواهد بود .
الف)4/29 نیوتون ب) 1/5 نیوتون ج) 300 نیوتون د ) صفر
2- جرم یک مکعب فلزی به ضلع 2 سانتیمتر 056/0کیلوگرم است چگالی آن برابر ............گرم بر سانتیمتر مکعب می باشد .
الف) 007/0 ب) 28 ج) 028/0 د) 7
3- در کدام دو تغییر زیر جنبش مولکولها زیاد می شود ؟
الف)تبخیر و ذوب ب)ذوب و انجماد ج) میعان و چگالش د) تبخیر و میعان
4- میزان انبساط مقدار یکسانی از کدام ماده زیر در اثر مقدار مشخصی گرما کمتر است ؟
الف) اکسیژن ب) الکل ج) شیشه د) مس
کتاب آموزش، کار و تمرین
علومتجربی پایه هشتم
دوره اول متوسطه
مؤلف: فاطمه محمدرضایی
چاپ 1393 دی ماه
دانلود کنید
آموزش نکته به نکته مطالب کتاب درسی همراه با تصاویر آموزشی
دستهبندی مطالب در قالب جملات علمی، کوتاه و روان
آموزش نکات ویژه در سطح المپیاد و آزمونهای علمی
راهنمای سؤالات کتاب درسی
روش حل مسئله
آزمونهای بدون پاسخ
سؤالات چهارگزینهای با پاسخ
سؤالات چهارگزینهای پیشرفته با پاسخ تشریحی
قابل استفاده برای دبیران و دانشآموزان
قابل استفاده ویژه دانشآموزان المپیادی و مدارس خاص
بر اساس مطالب علومتجربی پایه هشتم (دوره اول متوسطه)
با شروع ترم دوم، این کتاب همکار شما معلمان در تدریس
و
یاریگر شما دانش آموزان در امتحانات
می باشد.